AGV MC-Hjälmar - Integralhjälm, öppnahjälmar, öppningsbara samt JET-hjälmar

I ledningen sedan 1946
AGV har varit en ledande kraft inom hjälmdesign och motorcykelracing sedan starten, och innovatörde alla områden från aerodynamik, komfort och säkerhet till grafik, sponsring och reklam.

Grundades 1946 av Gino Amisano (1920-2009), AGV snabbt vunnit ett oöverträffat rykte för sin innovativa design och material, som testats på tävlingsbanan och utvecklas med sponsrade VM ryttare, varav 15 gånger världsmästaren Giacomo Agostini och modern MotoGP legend Valentino Rossi.

AGV fortsätter att gå från styrka till styrka, som förvärvades av italiensk innovatör, motorcykel och dynamiskt sportklädföretag Dainese i juli 2007.

AGV och Dainese kombinerar sin forskning och designkompetens och erbjuder unika kompletta säkerhets- och prestationslösningar som ger avancerat skydd från topp till tå.


Motorcykelracing omformad
Företaget Gino Amisano grundade stolt namnet på hans namn och stad - Amisano Gino Valenza - för att bilda namnet AGV och en legend föddes. En legend som skulle förvandla nästan alla aspekter av motorcykelracing.

Tränad som revisor och med tidigare erfarenhet som partner i ett företag som tillverkar läderraslock och mjuka hjälmar för cyklister, var Amisano första produkter omedelbart i framkant: lädersalar för den revolutionerande Lambretta och Vespa som just lanserats på marknaden, och en lika innovativ läderhjälm.


Första skalhjälm och första glasfiberhjälm
Till skillnad från tidens mjuka hjälmar bildade AGVs framåtblickande design ett läder yttre över en form och sedan bakades det långsamt för att bilda ett styvt skyddshölje som var utrustad med en bekväm energiabsorberande vadderad läderfodring. Och så föddes det första exemplet på det moderna hjälmkonceptet.

AGV experimenterat med ett brett område av alternativa skalmaterial tills lösa på en innovativ lösning som markerade en revolutionerande utveckling i hjälm design, skapa den första glasfiber hjälm i 1954.

Nästa stora steg framåt kom bara två år senare när AGV ersatt det klassiska "pudding basin" eller "Shorty" form med mycket mer skyddande, omslutande utformningen av "Jet" hjälm.


Banbrytande förändringar från racerbanan till silverskärmen
AGV har också varit en kraft för förändring på många områden utanför hjälmdesign.

Det revolutionerade livet på racerbanan genom att aktivt involvera toppmästare i testningen och utvecklingen av sina världsledande mönster, som började med MV Augustas stjärnfarkoster Carlo Bandirola, en tidig adopterare av den första glasfiberdesignen. Efter snabb på hans hjul var Renzo Pasolini, som bara flyttade från sin älskade AGV Jet till företagets mästerskapsvinnande full-face modeller på sjuttiotalet.

AGV var också det första företaget som verkligen gjorde sitt märke på racerbanan när det banade bananannonsering 1958 och visade en banderoll på en framträdande böjning. Inom några månader hade företaget blivit ett hushållsnamn, dess logotyp ses ofta i tidningen och tidningen bilder över hela världen, som det skulle vara senare på TV.

Amisano byggdes på detta med några av de första produktplaceringarna i filmerna, bland annat "En plats för älskare" av De Sica, med Faye Dunaway och Marcello Mastroianni.

Springboarding från dessa prestationer, AGV: s internationella synlighet skiftade verkligen upp ett redskap 1972, när Amisano började ett program för riders sponsring som fortsätter till denna dag. Namnen är som ett samtal av världens bästa mästare och älskade ryttare, från Marco Lucchinelli, Franco Uncini, Kenny Roberts, Barry Sheene, Randy Mamola, Johnny Cecotto, Steve Baker och Angel Nieto till de heltidiga jättarna Giacomo Agostini och Valentino Rossi, som båda har använt AGV hjälmar under hela sin karriär.

Den nära involveringen av AGVs ryttare i utformningen, testningen och utvecklingen av deras hjälmar har kulminerat i den intensiva inblandningen av världsmästaren Valentino Rossi, som erkändes i att han blev ledamot av honorären för företaget under 2008.

En ytterligare viktig innovation på racerbanan möjliggjord av Amisano visioner och generositet var Claudio Costa livräddande "Mobile Clinic", som började tillhandahålla rida sjukhushjälp till ryttare 1977.


Gör ansiktet en komplett lösning
Under tiden fortsatte hjälmutvecklingen på gång och 1969 var AGV namnet på den första helhjälmshjälmen som visas på en italiensk Grand Prix, som bärs på Imola av Alberto Pagani. AGVs modeller förbättrades på komfort, aerodynamik och synfält av de tidiga exemplen som uppstod i USA, vilket gör själva designen. Dessa styrkor och den väsentligt förbättrade säkerheten hos dess modeller säkerställde deras snabba adoption inte bara av alla de bästa motorcykelrittarna utan även i Formel 1. Inom några år var Emerson Fittipaldi, Niki Lauda och Nelson Piquet allt som skulle ses som sportiga AGV-logotypen.

Till framtiden och bortom
Själva logotypen moderniserades också, vilket gjorde det mer uttrycksfullt genom att ta AGV Initials och den röda vita och gröna i den italienska flaggan och införliva dem i profilen av en hjälm på helsidan sedd bakifrån, vilket - som Amisano tyckte om att skämta - var hur Agostinis rivaler alltid såg sin hjälm på racerbanan.

Denna känsla av roligt har alltid satt AGV från varandra när det gäller hjälmfärger och grafik, och har hållit den i spetsen med de särpräglade mångfärgade mönster som uttrycker Valentino Rossis sprudlande anda.

Genom att dela liknande track records för passion, kreativitet och världsmästerskap, blev AGV förvärvad av italiensk motorcykelinnovator Dainese i juli 2007, vilket gjorde det möjligt för de två företagen att kombinera sin ledande kompetens inom avancerade lösningar som levererar topp till tå skydd.

Samma år vände AGV konventionellt tänkande inte bara på huvudet utan även inuti, och meddelade en ny integrerad teknisk design och konstruktion, kallad AGV Extreme Standards, som konstruerar runt ryttarens huvud och inte hjälmskalet. Resultaten talar för sig själva, med påtagliga och mätbara förbättringar av skydd, passform, komfort, tillförlitlighet och miljöpåverkan. Pista GP var den första Extreme Standards hjälmen, lanserad till internationellt erkännande år 2012. Alla nuvarande AGV hjälmar är utformade enligt AGV Extreme Standards approach.

Som medlem i Dainese-koncernen har AGV haft stora investeringar under 2015 då Investcorp, en ledande global leverantör och chef för alternativa investeringsprodukter, förvärvade en 80% andel för att stödja vår fortsatta internationella expansion och produktinnovation.

År 2017 fortsätter vår 70-åriga resa, som sträcker sig oändligt för nya prestanda och säkerhetsframsteg, som lever de värderingar som alltid har utmärkt AGV och dess rykte för excellens som bevisats på racerbanan och vägen.

Sida 1 av 6


1 2 3 4 5 6